Kollégák bemutatása
- fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus
Kurucz-Kováts Dóra- szenzomotoros tréner, GrandUp fejlesztő torna oktató
Antla Veronika, Restás Judit - GrandUp torna oktatók
A Züm-züm Bölcsőde fejlesztő pedagógiai részlege lehetőséget nyújt a szülőknek arra, hogy a fejlődésükben elmaradó gyermekeiket baráti, befogadó és szakmailag megfelelő környezetbe járathassák fejlesztésekre.
A fejlesztő óráim célja leginkább a fejlődési elmaradások behozása különböző játékos, ám de tanulságos foglalkozások keretei közt. A fejlesztési tervezeteket a gyermekek képességeihez, egyéni sajátosságaihoz igazodva írjuk meg. A fejlődésben elmaradó gyermekekre jellemző lehet a mozgásos ügyetlenség, egyensúlyzavar, mozgás összerendezettségének, végrehajtásának nehézsége. A mozgásfejlődés kihat a gyermek beszédfejlődésére is. Ennek következtében számos mozgásfejlődésben elmaradó gyermeknél diagnosztizálhatnak megkésett beszédfejlődést is. A fejlesztéseink leginkább ezeket a területeket célozzák meg a különböző korosztályoknak megfelelően.
2,5 – 3,5 éves korig:
- A gyermekeket leginkább csoportosan fejlesztjük. Fontosnak tartjuk a csoportos fejlesztést, mert a komplex mozgásos-beszédfejlesztő óra mellett a gyermekek szociális készségeit is fejlesztjük. A szociális készség fejlesztése óvodás korban is elengedhetetlen a későbbi beilleszkedés szempontjából. Igény szerint egyéni foglalkozást is tartunk.
Ekkor a foglalkozások célja leginkább a mozgáskoordináció, az egyensúlyérzék, finommozgás(kézügyesség, lábügyesség) fejlesztése. A mozgásos feladatok mellett beszédindító, beszédmegértést-észlelést fejlesztő játékokat is végzünk. Ebben a korban a mondókázás és az éneklés útján fejlesztjük a gyermeket. Szükséges megemlíteni, hogy a mondókázás, éneklés során még a mozgás és a beszédfejlesztésen kívül is hatunk különböző területekre: ilyenek a kognitív funkciók: az emlékezet, gondolkodás, figyelem.
4 – 6 éves korig:
- A foglalkozások egyénileg és csoportosan is hatékonyak. A gyermek állapotától, fejlesztési lehetőségeitől tesszük függővé, hogy egyénileg vagy csoportosan fejlesszük. Szükség szerint: logopédiai, mozgásfejlesztési vagy iskola előkészítő foglalkozásokat tartunk. Az iskola előkészítő foglalkozást 5-6 éves korig érdemes igénybe venni.
A 4. életév során diagnosztizálhatják a gyermeknél a megkésett beszédfejlődést. A diagnózis után lényeges, hogy a terápiát mielőbb elkezdjük. Órarendünkben olvasható, hogy diszlexia prevenciós terápiát is tartunk. A megkésett beszédfejlődésű gyermekeknél elengedhetetlen a diszlexia prevenciós terápia. A prevenció, azaz megelőzés csak addig vehető igénybe, amíg a gyermek óvodás. Érdemes megelőzni a problémát, hogy később ne legyenek gondjai a gyermeknek az iskolai teljesítményével, hiszen a diszlexia minden tantárgyban jelen lesz. A kudarcélmények az iskolai teljesítmény mellett kihatnak a gyermek társas kapcsolataira is.
A sajátos nevelési igényű, speciális fejlesztést igénylő, enyhe fokban sérült gyermekek fejlesztését, felzárkóztatását is vállaljuk.
A tanácsadásról:
A bölcsődei, óvodai tanácsadás a gyermekes szülőknek és/vagy azok hozzátartozóinak szól. A tanácsadás azoknak a szülőknek ajánlott, akiknek gyermekei hozzánk járnak fejlesztésre, foglalkozásokra. Ez egy lényeges pont, hiszen a hatékony tanácsadás úgy tud megvalósulni, ha megfelelően ismerjük az adott gyermeket, és látjuk a fejlesztések, foglalkozások során is. A tanácsadással mindenképp a szülők feladatát, gyermekük helyzetét szeretnénk segíteni. Szükséges esetenként összeülni megbeszélésre, mert a pedagógusaink hasznos tanácsokat, otthoni fejlesztési lehetőségeket tudnak nyújtani a szülők számára.
A tanácsadás menete:
A tanácsadást megelőzi a gyermek állapotának vizsgálata, amelybe beletartozik a szülőkkel való anamnézis felvétel, mozgás-beszédvizsgálat. A vizsgálat után a pedagógusok összeülnek és megbeszélik a gyermek fejlesztési lehetőségeit. Ezt követően el tudjuk kezdeni a gyermek állapotának megfelelő és leginkább hasznos fejlesztéseket. A fejlesztések után érdemes igénybe venni a közvetlen tanácsadást.
Legelőször a pedagógus tájékoztatja a szülőt a gyermek aktuális állapotáról, a fejlesztéseken elért eredményekről, a fejlesztés hatékonyságáról, a további fejlesztési lehetőségekről. A szülő ezt követően megoszthatja velünk a gondolatait, véleményét a fejlesztések során tapasztalt változásokról. A tanácsadás alkalmával a szülőkben felmerülő kérdéseket, probléma köröket bővebben átjárjuk, megoldást keresünk.
A szülőnek segítséget nyújtunk abban, hogy milyen feladatokat végezzen el otthon gyermekével. Fontos, hogy a feladatokat utasításnak megfelelően tartsák be. Az otthoni fejlesztés pluszban ráépül az órai fejlesztésekre. Így tud hatékonnyá válni. Nem bonyolult feladatokról van szó, igyekszünk a gyermek számára alig észrevehető, játékos formában megoldani.
A tanácsadást érdemes minden hónapban igénybe venni, amíg a gyermek fejlesztésekre jár.